Daisypath Happy Birthday tickers

I made this widget at MyFlashFetish.com.

Friday, April 1, 2011

April Fool

Hari ini satu April. Dunia menyambut hari ini dengan nama April Fool. Hari berjenaka, dengan pelbagai pembohongan untuk bergurau senda. Walaupun namanya sudah sah menggunakan kaliah Inggeris, tetapi penduduk-penduduk negara lain selain negara berbahasa inggeris turut galak menyambutnya. Termasuklah penduduk di Malaysia.


Sebenarnya, tradisi April Fool ini, adalah satu tradisi yang sama sekali tidak patut kita ikuti, rayakan, atau contohi. Hal ini kerana, berbohong atas apa tujuan sekalipun adalah salah satu dari dosa-dosa besar.
Malah, Rasulullah SAW sendiri memberikan amaran kepada sesiapa yang berbohong dari kalangan ummat baginda,
Sabda Rasulullah SAW,
“ Celakalah untuk sesiapa yang berbicara dan berbohong untuk membuat orang tertawa, celakalah untuknya” Riwayat Abu Dawud.

***************


Peristiwa disebalik hari April Fool ini ada kaitan dengan peperangan salib. Dalam peristiwa tersebut, ummat islam dipermainkan dan disiksa, manakala mereka golongan  tentera kuffarlah yang bergembira pada akhirnya.

Apa yang mereka lakukan? Dalam peperangan tersebut ummat islam kalah. Mereka ketakutan, dan diumpan keluar dari negara mereka dengan selamat. Ramai yang tertipu dengan helah keji tentera kuffar. Ummat islam mati dibakar dan ditenggelamkan dalam laut, dek kerana ditipu oleh mereka yang bersifat haiwan dan tidak ada perikemanusiaan. 

Apa yang saya dapat simpulkan, mereka merayakan perayaan ini sebagai kaedah PERLI kepada kita. Bergurau atau mengenakan orang lain, dan berakhir dengan gelak tawa kejayaan mereka. 

Inikah sifat-sifat yang diterapkan oleh Nabi kita? Menjaga hati sahabat, menjaga aib orang lain, dan sebagainya. Jangan kita hanya ikut sahaja. Kaji, selidik, baca, dan cari jalan penyelesaian. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...