Daisypath Happy Birthday tickers

I made this widget at MyFlashFetish.com.

Saturday, August 23, 2008

Kekuatan Untuk Bangun Malam

Bangun pada malam hari disaat mata sedang mengantuk bukan pekerjaan ringan. Apalagi bila bangun untuk beribadah. Pengalaman ini pernah dialami oleh seseorang yang kemudian menanyakan kepada Hassan, "Hai Abu Sa'id, sesungguhnya saya melewati malam dengan keadaan segar bugar, saya juga telah menyediakan air untuk berwudhuk. Tapi mengapa saya sukar untuk bangun?" Jawab Hassan, "Dosa-dosa mu lah yang telah menghalangmu."

Al-Ghazali dalam kitab Ihya Ulumuddin menjelaskan, "Banyak dari makanan yang menghalangi untuk membaca surat," jelasnya. "Makanan yang haram dan pandangan yang haram dapat menjadi sebab sulit untuk bangun malam." tambah sang Hujjatul Islam itu.

Beberapa catatan adab dibawah ini barangkali boleh membantu memudahkan kita bangun dan istiqamah:

1. Keinginan yang kuat

Bila ingin solat malam (صلاة اليل), tumbuhkan keinginan yang kuat (niat) dari dalam diri untuk bangun, sebelum menuju pembaringan. Peliharalah niat itu dan kuatkan kembali sehingga mata terpejam. Rasulullah saw bersabda: "Barangsiapa yang akan tidur berniat untuk bangun solat tahajud, kemudian ketiduran hingga pagi hari, maka dicatatkan niat itu sebagai satu pahala, sedang tidurnya itu dianggap sebagai sebagai kurnia dari Allah yang diberikan padanya." (HR. An-Nasa'i dan dan Ibnu Majah dengan sanad yang sah)

2. Putuskan mimpi dan melihat langit

Bila sudah terjaga, jangan berikan kesempatan kepada syaitan untuk menghalangi kita dengan menelusuri mimpi-mimpi yang baru saja dialami. "Putuskanlah mimpi-mimpi seperti itu dan bergegaslah meninggalkan pembaringan." pesan Prof. DR. Haji Abdul Malik Karim Amrullah (Buya Hamka). Sebelum menunaikan solat disunatkan keluar melihat langit dan bintang-bintang sambil berdoa sebagaimana diucapkan oleh Rasulullah saw, "Tiada Tuhan melainkan Engkau, Maha Suci Engkau, aku mohon ampun kepadaMu dan aku mohon pula rahmatMu. Ya Allah tambahkanlah pengetahuanku dan janganlah Engkau belokkan hatiku sesudah Engkau beri hidayah kepadaku. Berikanlah rahmat dari sisiMu kerana Engkau Maha Pemberi. segala puji bagi Allah yang telah menghidupkan aku kembali sesudah mematikan ku dan padaNya pula tempat kembali."

3. Dari yang ringan

Sebaiknya solat tahajud dimulai dengan mengerjakan 2 rakaat yang ringan, selanjutnya kerjakan sesuka hati. Dari Aisyah katanya, "Rasulullah saw itu apabila bangun malam untuk solat, beliau memulainya dengan 2 rakaat yang ringan." Begitupun dalam hadis yang diriwayatkan oleh Muslim dari Abu Hurairah, beliau saw bersabda, "Apabila seseorang diantara kamu bangun malam, maka hendaklah memulai solatnya dengan 2 rakaat yang ringan."

4. Bangunkan keluarga

Bila sudah bangun, jangan lupa untuk membangunkan juga sanak keluarga. Rasulullah saw pernah membangunkan menantunya, Ali bin Abi Thalib untuk solat lail seperti tercatat dalam sebuah hadis dari Ali r.a, "Bahawa Rasulullah saw pada suatu malam mengetuk pintunya. Waktu itu ia tidur bersama isterinya, Fatimah. Beliau saw bersabda, "Apakah engkau berdua tidak bangun untuk solat?"

Dalam hadisnya yang lain dari Abu Hurairah r.a Rasulullah saw bersabda: "Allah memberikan rahmat kepada lelaki yang bangun malam untuk solat lalu membangunkan pula isterinya dan apabila isterinya itu menolak lalu memercikkannya air di mukanya. Allah juga memberikan rahmatNya kepada seorang perempuan yang bangun malam untuk solat lalu membangunkan pula suaminya dan apabila suaminya menolak lalu dipercikkannya air dimukanya."

Empat hal lain yang sebaiknya dilakukan agar kita mudah bangun malam menurut Imam Ghazali antara lain adalah: tidak terlalu banyak makan dan minum, kurangi kegiatan yang mengundang rasa lelah baik fisik maupun sprikis, sisihkan waktu sebentar disiang hari menjelang solat zuhur untuk qailulah (tidur sejenak) dan yang terakhir, meminimalisir kegiatan yang mengandungi dosa kerana hal itu mengundang kerasnya hati, rasa malas dan memutus rahmatNya.

p/s; marilah sama-sama kita merenung dan cuba membaiki diri~

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...