Daisypath Happy Birthday tickers

I made this widget at MyFlashFetish.com.

Wednesday, August 13, 2008

Singgah Sebentar

Assalamualaikum...Pertama sekali saya ingin memohon maaf andai ada kesilapan dalam post saya yang lepas2. Sudah lama rasanya saya sepi tanpa mencoretkan sebarang ilmu di teratak TiNTa WaRdaH ini, akhir2 ni saya teramat sibuk dengan assignment, namun begitu tanggungjawab terhadap yang Esa tidak sesekali di abaikan. Apa pun keadaannya saya nak juga coretkan sepatah dua kata kat teratak ni...moga ianya memberi manfaat pada kita semua..insya allah=]

Kata Ibn Kathir dalam tafsirnya mentafsirkan ayat ke 46 dari surah al-Hajj, dari Ibn Abi al-Duni`ya ( ابن أبي الدنيا ) dalam kitab al-Tafakkur wa al-I'tibar, para cendiakawan berkata :

" Hidupkan lah hatimu dengan mendengar nasihat-nasihat ( al-Mawa'idz ) , Dan terangilah ia dengan berfikir ( tafakkur ) , dan hidupkanlah ia dengan mengamalkan zuhud ( tidak meminta-minta ), dan kuatkanlah ia dengan keyakinan, dan tundukkanlah ia dengan kematian ( pengajaran dari peristiwa-peristiwa kematian ), dan hitunglah dirimu tentang kehancuran ( al-fana` ), dan bukalah ia dengan bala-bala yang menimpa dunia, dan takutkanlah ia dengan penipuan masa dan kekuasaannya ( Saulat al-Dahr ) , dan kejahatan hari-hari yang pernah menimpa orang-orang sebelummu, dan bentangkan kepadanya cerita mereka, dan perhatikanlah apa yang mereka lakukan dan tempat-tempat tinggal mereka dan apakah penghujung kesudahan mereka".

~selamat beramal~

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...