Daisypath Happy Birthday tickers

I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday, August 16, 2012

Sira Pisang

Assalamualaikum...

Ok guys today I would like to teach uoll cooking okeh, the recipe for today's class is "SIRA PISANG" or known as "SWEET BANANA"..haha karut je aku neh!

Sebenarnya idea nak post entry sal sira pisang nie terbit tatkala aku ngah basuh pinggan mangkuk kat dapur tuh. As usual, before I go to bed I must go to the kitchen to make sure there are no dirty dishes..aha speaking ko..kelas ko jah!haha gurau2 je okeh..dont take it serious

Tadi masuk dapur bukak peti ais tengok ada lagi baki sira pisang yang aku buat untuk berbuka tempoh hari..ambil 2 3 keping then pergi ke sinki untuk basuh tangan tetiba mak aih banyak nya pinggan mangkuk tak bercuci..ish sape punya keje neh!rasanya baru sekejap tadi aku siap kemas..sekarang nie bertimbun pulak?aiii hangin aku main nga bebudak neh...yang menyelerak ramai & yang mengemas sorang jer..xfair la kan?

Nampak gaya cam kena wat undang2 je "LEPAS MAKAN SILA BASUH!" & tampal kat dinding depan sinki tuh..haha kejam punya kakak! Tapi serius aku cakap yang aku memang tak suka tengok umah bersepah, serabut aku menengoknya sebab 2 la sebelom tido aku mesti masuk dapur dulu, check & basuh apa yang patot pastu barula leh tido lena..tapi kekadang 2 bangun je esok pagi tengok2 masih ada pinggan yang xberbasuh elok je duk dalam sink!mak aihh bila masa la diorang nie bangun makan aku pon tak taw ^_^

Eh aku nie da melalot xtentu pasal da nie..okeh berbalik pada tajuk diatas..

bahan2

  • pisang-dibelah2 ~betol ke idak penggunaan bahasa aku neh!haha
  • bunga cengkih-2kuntum~tang ni pon xpasti penggunaan bahasa dia tp klu da namanya bunga mst org guna kuntum kan3..haha
  • daun pandan-2helai
  • gula-ikut citarasa masing2
  • air-ikut citarasa masing2
cara2

  • pisang yg telah dibelah2 tue dimasukkan kedalam periuk
  • pastu masukkan bunga cengkih, daun pandan, gula & air
  • letak atas api yang sederhana & jgn lupa tutup periuk
  • masak sehingga gula hancur & air tinggal sikit @ hampir kering tp jgn sampai kering,nnt hangit
Selamat mencoba *_*



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...