Daisypath Happy Birthday tickers

I made this widget at MyFlashFetish.com.

Tuesday, August 14, 2012

SUP AYAM SIMPLE

Assalamualaikum W.B.T

Tadi terkontang kanting sorang2 kat dapur sebab nak siapkan juadah berbuka untuk keluarga. Hari nie terlalu leka sampai tak sedar masa berlalu dan menghampiri waktu berbuka..mak aii cepatnya masa berlalu..otak masih beku tak tahu nak masak apa. Memandangkan waktu berbuka da tak lama lagi so aku decide nak buat bubur nasi je tapi buat kuah asing, selalunya buat bubur nasi tak pernahnya nak buat kuah asing, selalu semua bahan main campak je dalam periuk sekali nga beras tue..hehe tapi kali nie nak buat lain dari yang lain lah.

So kali nie masak nasi kasi lembik cam bubur & then buat sup ayam sebagai kuah. Masa ngah sediakan bahan2 nak buat sup tetiba teringat pulak bubur nasi kat pasar Pengkalan Chepa..fuhh bau sambal dia manusuk2..ehemmm kurus puasa aku!So nak buat bubur camtu lah, bukak peti cari cili nak buat sambal..alah cili xde la plak!kacau betul..da la daun sup xde sebab family aku kureng sikit nga benda alah nie, lada jeruk pon xde gak..hai tak tercapai jugak la aku nak merasa bubur nasi yang sempurna. Takpe lah, buat ala kadar sudah.

Memandangkan family aku ramai so aku masak nasi macam biasa..5cup..tapi bila da masak mak aii banyak giler, terkejut aku nengoknye..tak ingat la plak yang bubur ni orang makan sikit2 jer sebab cepat kenyang memandangkan makan dengan kuah..aishh membazir lak nanti tapi rasanya klu cepat kenyang mesti cepat lapar balik..hehe saje nak sedapkan hati ^_^

Sekarang aku nak share la resepi sup aku yang meletup tu..hihi

Bahan2
  • bawang merah 4 ulas*
  • bawang putih 6 ulas*
  • halia 2 inci*
  • bunga lawang 1 kuntum
  • bunga cengkih 2 kuntum (btol ke org pngil kuntum?hehe)
  • kulit kayu manis
  • buah pelaga 1 biji
  • minyak untuk menumis
  • air
  • sedikit garam
  • sedikit serbuk perasa
cara2
  • mayang bahan2 yang bertanda *
  • panaskan minyak dengan api yang sederhana 
  • tumis rempah sehingga sedikit kembang & naik bau
  • masukkan bahan2 yang dimayang, kacau rata sehingga kekuningan
  • masukkan ayam, gaul rata dan masukkan air
  • sesuaikan rasa dengan garam & serbuk perasa
  • tunggu sehingga ayam masak
  • angkat & hidangkan
Selamat mencuba..hehe ^_^

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...